Terug naar overzicht

''Consument kiest op gevoel voor seizoensbloemen''

Elk seizoen gaan we in gesprek met inspirerende ondernemers, die zich onderscheiden met seizoensbloemen. Maak kennis met Marie-Louise de Bruin van Afscheid met Bloemen.


"Hoe mooi is het om het seizoen terug te zien in rouwbloemwerk. Daarmee sluit het aan op de sfeer waarin mensen zich bevinden."
Marie-Louise de Bruin
Bloemist en initiatiefnemer

"Met seizoensbloemen in rouwarrangementen kun je je als bloemist echt onderscheiden. We hebben zo veel mooie bloemen tot onze beschikking", zegt Marie-Louise de Bruin van Afscheid met Bloemen.

"Consumenten zijn gevoeliger voor de seizoenen dan je denkt", zegt Marie-Louise de Bruin, bloemist en initiatiefnemer van Afscheid met Bloemen, een landelijk samenwerkingsverband van dertig bloemisten, gericht op de verkoop van rouwbloemwerk in het hogere segment. "Klanten zullen het zelf niet direct beseffen, maar we zien heel duidelijk dat in de zomer andere arrangementen favoriet zijn dan in de winter. Het bloemrijke thema 'Tuin' doet het bijvoorbeeld goed in de zomer. Het thema 'Lef' met grote rozen in warme tinten, rozenbottels, lampionnen en bessen, zoals Callicarpa en Celastrus, wordt sneller gekozen in de herfst. Je merkt echt dat klanten dan in een andere sfeer zitten."

Stoer

"Natuurlijk kunnen we bijna elk stuk aanpassen aan het seizoen. Magnoliatakken kunnen in de winter bijvoorbeeld vervangen worden door Hamamelis. Elk arrangement is uiteindelijk maatwerk. De bloemisten die met ons samenwerken gaan daarin een stapje verder dan mensen gewend zijn. Ze spelen in op de persoonlijkheid van de overledenen, maar ze kijken bijvoorbeeld ook naar de kist waarop de bloemen komen te liggen. Op een store, bruine kist leg je geen lief hart van fijne bloemetjes, maar wel een grof, stoer stuk, waarin bijvoorbeeld druivenstronken zijn verwerkt."

Kleurrijk

De bloemisten die deelnemen aan Afscheid met Bloemen hebben elk een persoonlijke pagina op de gezamenlijke website, die ook als webshop functioneert. Daarnaast beschikken zij over een luxe fotoboek, dat als uitgangspunt gebruikt wordt voor de verkoop van rouwbloemwerk in de winkel. "Er is veel veranderd in de uitvaartwereld", constateert Marie-Louise. "Mensen zijn mondiger geworden en oriënteren zich steeds vaker online. Vervolgens komen vooral de directe familieleden graag naar de winkel, omdat het fijn is om iemand in de ogen te kijken bij het bespreken van een arrangement op maat. Als bloemist heb je in de winkel de kans om te laten zien dat er veel meer mogelijk is dan het standaard rouwbloemwerk, waarin vooral jaarrond verkrijgbare bloemen worden verwerkt. Er zijn zoveel mooie bloemen van het seizoen. Daarmee kun je als bloemist onderscheiden. Opvallend is ook dat het budget vaak groter is dan veel bloemisten denken. Laat zien wat er kan; dan valt er iets te kiezen. Klanten zullen zelf niet zo snel vragen om een kistbedekking in de sfeer van een tuin. Laat je een foto zien van zo'n kleurrijk arrangement met prachtige seizoensbloemen, dan kunnen klanten er zomaar verliefd op worden."

Abonneer je op het magazine

Wil je graag op de hoogte blijven van het laatste nieuws, events en interessante updates?

Abonneer

De campagne ‘365 dagen bloemen’ is een initiatief van de promotiecommissie 365 dagen bloemen. Ruim 1.800 kwekers uit 15 verschillende landen maken dit mogelijk. Zij telen ruim 150 verschillende bloemen, die het gehele jaar door worden gepromoot op basis van de beschikbaarheidsdata van Royal FloraHolland. De doelstelling van de campagne ‘365 dagen bloemen’ is het samen ontwikkelen van verkoopkansen voor de bloemist.

Samenwerken? We zijn bereikbaar via hello@365daysofflowers.com .

Disclaimer en gebruiksvoorwaarden
Abonneer op campagne van 365 dagen bloemen en ontvang gratis ons magazine.
Abonneer